Virkasuhteen irtisanominen yksilöperusteella (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Virkasuhteen irtisanominen yksilöperusteella (3 h)

08.03.2023, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 8 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun virkamies tai kunnallinen viranhaltija irtisanotaan henkilöön liittyvästä syystä? Mitä tapahtuu, jos kuulemisessa on ollut virheitä tai jos virkasuhde on päätetty ilman laillista perustetta?

Työnantajan on tärkeää menetellä virkasuhteen päättämistilanteessa huolellisesti ja hoitaa asiat oikeassa järjestyksessä. Ennen irtisanomista on pääosin aina annettava varoitus, joka antaa virkamiehelle tai kunnalliselle viranhaltijalle mahdollisuuden korjata menettelyään. Ennen irtisanomispäätöstä tulee myös varata mahdollisuus tulla kuulluksi, ja osa irtisanomisprosessia on myös selvittää uudelleen sijoittamisen mahdollisuutta. Vääränlainen menettely irtisanomistilanteessa voi joissain tapauksissa johtaa päätöksen kumoutumiseen, ja virkamiehen tai kunnallisen viranhaltijan palaamiseen tehtäviinsä.

Koulutuksessa työ- ja virkasuhdeoikeuteen erikoistuneet asianajajat Salla Pyymäki ja Markus Lohi pureutuvat virkasuhteen yksilöperusteella tehtäviin irtisanomisten menettelytapoihin ja haastekohtiin.

Koulutus kuuluu Julkisen palvelussuhteen juridiikka -koulutussarjaan, voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun virkamies tai kunnallinen viranhaltija irtisanotaan henkilöön liittyvästä syystä?
– Mitä asioita varoituksen antamisessa on syytä huomioida?
– Milloin varoitus on oikeasuhtainen toimenpide? Voiko varoituksen antamisen riitauttaa?
– Missä tilanteissa irtisanominen edellyttää aiemmin annettua varoitusta? Mitä tarkoittaa varoituksen ajallinen ja asiallinen yhteys irtisanomisperusteeseen?
– Kuinka pitkä aika varoituksen antamisen jälkeen tulee antaa korjata menettelyä?
– Mitä tarkoittaa kohtuullinen vetoamisaika irtisanomisperusteeseen?
– Miksi kuulemisvelvoite on virkasuhteissa erityisen tärkeä?
– Miten toteutat kuulemisen lain edellyttämällä tavalla?
– Millä perusteilla irtisanomisia tavanomaisesti riitautetaan?
– Mitä tapahtuu, jos virkasuhteen irtisanomispäätös kumotaan?

– valtionhallinnon palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– kuntien palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– hyvinvointialueiden johtajille ja esihenkilöille
– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– asianajajille
– työoikeusjuristeille

Koulutuksen osallistuja saa:
– Monipuolisesti asiaa tarkastelevan ja asiantuntevan 3 tunnin webinaarikoulutuksen virkasuhteen irtisanomisesta yksilöperusteella.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana webinaarin chatissa
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat:
Salla Pyymäki
, osakas, asianajaja, oikeustieteen maisteri, filosofian maisteri,Asianajotoimisto Roihu Oy
Salla on työ- ja virkasuhdeoikeuteen erikoistunut asianajaja ja osakas Asianajotoimisto Roihu Oy:stä. Hänellä on laaja kokemus työ- ja virkasuhdeoikeuden alalla. Salla toimii julkisten ja yksityisten työnantajien neuvonantajana monipuolisissa työ- ja virkasuhdeoikeudellisissa kysymyksissä sekä asiamiehenä erilaisissa riitaprosesseissa yleisessä tuomioistuimessa, hallintotuomioistuimessa ja työtuomioistuimessa. Ennen asianajoalalla siirtymistään hän on työskennellyt KT Kuntatyönantajissa.

Salla toimii lisäksi työyhteisösovittelijana ja työnohjaajana. Hänellä on myös pedagoginen koulutus.

Markus Lohi, asianajaja, Asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy.
Asianajaja Markus työskentelee työ- ja virkaoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy:n palveluksessa. Hänellä on noin 15 vuoden kokemus työ- ja virkasuhteisiin liittyvien riita- ja rikosasioiden hoitamisesta yleisissä tuomioistuimissa, työtuomioistuimessa ja hallintotuomioistuimissa.

09:00 Tervetuloa webinaariin!

09.05 Yleistä työnantajan oikeudesta päättää virkasuhde
– työsuhteen ja virkasuhteen päättämisen eroista
– lyhyesti lain mukaisista päättämisperusteista ja kielletyistä irtisanomisperusteista

Työnantajan oikeus ja velvollisuus puuttua puutteelliseen työsuoritukseen
– työnantajan työnjohto-oikeus ja työnjohtovelvollisuus
– huomauttaminen
– varoittaminen

Varoituksen antaminen
– varoituksen merkitys
– varoituksen antamiseen liittyvä menettely
– varoituksen sisältö ja muotoilu
– varoituksen ajallinen ja asiallinen yhteys mahdolliseen myöhempään irtisanomiseen

10.30 Tauko

10.45 Irtisanomisperusteen muodostuminen
– menettely, että varoituksen antamista ei edellytetä
– kohtuullinen vetoamisaika päättämisperusteeseen
– miten työnantajan näyttötaakka kannattaa huomioida jo päättämisperusteen muodostumista arvioitaessa?

Kuuleminen ennen mahdollista irtisanomista

Velvollisuus selvittää mahdollisuus sijoittaa toiseen virkasuhteeseen

Irtisanomispäätöksen mahdollisen myöhemmän kumoutumisen seuraukset

12.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

8.3.2023, klo 09:00-12:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)