VSM – arvovirta-analyysin perusteet ja toteuttaminen (2 pv)
Aalto PRO järjestää nyt koulutuksen:

VSM – arvovirta-analyysin perusteet ja toteuttaminen (2 pv)

1 300 euroa /hlö + alv 24 %

08.-28.05.2019, Aalto University Executive Education, Helsinki Mechelininkatu 3 C, Helsinki 19 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen

Sujuvuutta prosesseihin
Arvovirtakuvauksen avulla opit tunnistamaan, havainnollistamaan ja ymmärtämään organisaatiosi keskeisten prosessien nykytilan sekä asettamaan tavoitteet ja suunnittelemaan toimenpiteet prosessien sujuvoittamiselle. VSM arvovirta-analyysin tavoitteena on valitun prosessin kokonaisläpimenoajan lyhentäminen, jotta organisaatio pystyy paremmin vastaamaan asiakasvaatimuksiin, olipa kyseessä palveluprosessi, materiaali-, informaatio- tai vaikkapa potilasvirta.

Koulutuksen aikana opit arvovirta-analyysin toteuttamisen valitsemaasi esimerkkiprosessia hyödyntäen. Tunnistat prosessin virtauksen esteitä, pullonkauloja ja hukkaa, jotka hidastavat kokonaisläpimenoaikaa. Opit analysoimaan ja priorisoimaan kehittämiskohteet sekä tunnistat hukkien juurisyyt ja laadit toimenpidesuunnitelman niiden poistamiseksi.

Koulutuksessa saat tekniset valmiudet VSM:n toteuttamiseen: opit kuvaamaan nykytilan, asettamaan tavoitetilan ja laadit toimenpidesuunnitelman prosessin parantamiselle. Saat kouluttajalta tukea webinaarimuodossa oman prosessikuvauksen työstämiseen ja etenemisen varmistamiseen ja samalla opit muiden prosesseista.

Hyödyt
Organisaation kyky vastata paremmin asiakasvaatimuksiin paranee, kun kehittämiskohteeksi valitun keskeisen prosessin kokonaisläpimenoaika lyhenee. Koulutuksessa käydään vaihe vaiheelta arvovirran kuvaaminen ja analysointi sekä opitaan löytämään sopivat parannusmenetelmät prosessin sujuvoittamiseksi.

Koulutus on tarkoitettu erityisesti palveluprosessien kehittämisestä kiinnostuneille asiantuntijoille, jotka haluvat parantaa asiakaskokemusta sujuvammilla prosesseilla ja oppia nopeasti hyödynnettäviä keinoja parannusten saavuttamiseksi.

Jarmo Kortelahti

Certified Lean Six Sigma Master Black Belt, Kaizen Leader Jarmo Kortelahdella on yli 15 vuoden kokemus muutosohjelmista ja jatkuvan parantamisen kulttuurin kehittämisestä globaalissa ympäristössä sekä liiketoiminnan johtotehtävissä että konsulttina finanssi-, operaattori-, IT- ja telekommunikaatio sekä finanssitoimialoilta.

Koulutuksen aikana laadit valitsemasi prosessin konkreettisen arvovirtakuvauksen, kuvaat tavoitetilan parannuksille ja laadit toimenpidesuunnitelman parannusten toteuttamiseksi. Koulutuksen kesto on kaksi lähiopetuspäivää. Niiden välillä pidetään kaksi ryhmissä toteutettavaa sparraus-webinaaria oman projektin etenemisen varmistamiseksi ohjaajan tukemana.

Lähikoulutuspäivä 1.
Päivän aikana toteutat Shingo-tyylisen arvovirta-analyysin omaa esimerkkiprosessia hyödyntäen. Opit arvovirran kuvaamisen keskeiset työkalut ja menetelmät.

Nykytilan kuvaaminen ja juurisyyanalyysi:

– Arvovirta-analyysin prosessi ja toteutus
– Prosessin nykytilan kuvaaminen
– Prosessin hukkien ja pullokaulojen tunnistaminen ja priorisointi
– Juurisyyanalyysi keskeisille hukille

Webinaari 1 & 2 (ajankohta sovitaan myöhemmin)
Sparraus-webinaari ryhmissä oman projektin toteuttamisen aikana.

Q&A 1. päivän perusteella: miten liikkeelle yms.
Oman projektin sparraus kouluttajan kanssa etenemisen varmistamiseksi
Oppiminen muiden projekteista

Lähikoulutuspäivä 2.
Tavoitetila ja ratkaisusuunnitelma, tulokset

Kuvaat tavoitetilan ja laadit ratkaisusuunnitelman prosessin parannuksille. Päivän aikana käydään myös läpi tulokset esimerkkiprosesseista ja jaetaan kokemuksia muiden osallistujien kanssa.

Tavoitetilan kuvaaminen
– Keskeisten muutosten ja toimenpiteiden tunnistaminen
– Toimenpidesuunnitelman ja kontrollisuunnitelman teko
– Vinkkejä työpajan toteuttamiselle
– Tulokset, opit ja kokemusten jako

Oman projektin tulosten esittely
– Opit omista projekteista: Start, stop, continue – Mitä tehdä seuraavassa projektissa eri tavalla?
– Kokemukset projektista – keskeiset havainnot

Aalto University Executive Education
Mechelininkatu 3 C

Lähikoulutus: 08.-28.05.2019 klo 9.00 – 16.30
Webinaari: Toukokuu 2019. Tarkka ajankohta sovitaan erikseen. Webinaarien kesto on noin 1,5 tuntia.

1 300
euroa /hlö + alv 24 %. Hinta sisältää koulutusmateriaalin, lounaat ja kahvitarjoilut.

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu koulutukseen 24.04.2019 mennessä.