VSM – Arvovirtakuvaus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

VSM – Arvovirtakuvaus (1 pv)

26.01.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 22 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lean ja ketterät menetelmät

Kaikki kuvaukset ovat hukkaa jos ne eivät johda toimintaan, kuvauksia ei tehdä koristeeksi. Arvovirtakuvaus (Value Stream Mapping – VSM) on yksi Leanin perustyökaluista ja samalla työkalu, joka ohjaa monien muiden työkalujen käyttöä.

Arvovirtakuvauksen tavoitteena on luoda suunnitelma tulevalle toiminnalle, jos et tiedä minne olet menossa, kaikki tiet vievät perille. Mutta ennen tätä pitää selvittää missä ollaan tällä hetkellä, arvovirtakuvaus koostuukin nykytilan ja tulevan tilan määrittämisestä.

Tule kurssille oppimaan kuinka arvovirtakuvaus tehdään ja mitä hyötyjä sillä saavutetaan!

Leanin päätavoitteet ovat virtauksen kasvattaminen ja läpimenoajan lyhentäminen. Yhtenä työkaluna käytetään arvovirtakuvausta virtauksen esteen tunnistamiseen ja priorisointiin. Oikeiden ongelmien tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen on keskeistä tehokkuuden eli nopeuden nostamisessa ja läpimenoajan lyhentämisessä.

Arvovirtaus
VSM-menetelmä auttaa ymmärtämään prosessin toimintaa tehtaan lattiatasolta ja nostaa hukan konkreettisesti esiin. Sen avulla ymmärretään, kuinka materiaalit ja informaatio virtaavat tilaus-toimitusprosessissa. Arvovirtaus on kokonaisjaksoaika (tai läpimenoaika), joka kuluu, kun asiakas esittää tilauksensa ja saa sen käyttöönsä. Tämä aika pyritään saamaan niin lyhyeksi kuin mahdollista. Ei riitä, että teemme vain lisäarvoa. On tunnistettava arvovirrat ja sen jälkeen saatava aikaan myös virtaus. Tämä tapahtuu imuohjauksen avulla. Imuohjaus on asiakasohjautuva prosessi. Leanissa ”imetään” oikea-aikaisesti vain se, mitä asiakas tarvitsee.

Nykytilan kuvaus
Materiaalin ja informaation virtaamisen kuvaaminen mahdollistaa sinulle koko tuotannon kuvaamisen yksittäisten toimintojen sijaan. VSM:ssä kuvaat, kuinka toiminnot kommunikoivat tuotannonsuunnittelun ja toistensa kanssa. Tunnistat ongelmat ja hukan lähteet. Paikallistat pullonkaulat ja keskeneräisentyön varastot (WIP). Huomaat mahdolliset turvallisuus ja laitepuutteet. Tuot yhteisen kielen ja näkemyksen organisaatioon ja pääset sisään, kuinka toiminnot todella toimivat päivittäin. Kuvaat asiakkaat, tavarantoimittajat, informaatiovirrat, materiaalivirrat ja prosessin yhdeksi kuvaksi.

Tuleva tila
Sen jälkeen, kun ymmärrämme nykytilan, voimme lähteä kehittämään tulevaisuuden tilaa, jossa hukka on pienempi ja tuotteet ja informaatio virtaavat vapaammin. Avartamalla virtauksen estettä, ohjaamalla tästä pisteestä toimintaa tai balansoimalla linjaa, voidaan vaikuttaa virtausnopeuteen ja määrään. Tämä piste tulee sovittaa todelliseen, suunniteltuun kysyntään. Virtausta tulee kiihdyttää.

Hyödyt kurssista
Opit ymmärtämään kuinka yritys voisi hyödyntää arvovirtakuvausta parannuskohteen priorisointiin, ongelmien tunnistamiseen ja uuden, tulevantilan suunnitteluun. Käytännön harjoituksen avulla opit myös luomaan VSM-arvovirtakuvauksen.

Koulutus on suunnattu työnjohdolle, tuotantopäälliköille ja tuotannon käytännön toteuttajille, sekä kehittäjille. Hyödyllinen myös ylemmälle johdolle, jonka työnkuvaan kuuluu käytännön toiminnan ja tuotantoprosessien kehittäminen.

Oppimista tukemaan
Kurssi sisältää workshop-harjoituksia, ylätason prosessikuvauksen ja VSM-arvovirtakuvauksen tekemisen.

Monimuotoinen osallistumistapa
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Kouluttaja
Kimmo Liuksiala
, diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
– Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
– Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
– SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
– Lean / TPS
– Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
– SPC
– Theory of Constraints
– Systeemiajattelu / kompleksisuus

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma
– Hukan muodot, Mitä Lean on?
– Mikä on prosessi? Johdatus kuvaustekniikkaan
– Prosessien kuvaustekniikat – SIPOC -workshop
– Tunnista arvovirta
Value Stream Mapping , VSM -arvovirtakuvaus

12:00 Lounas

13:00 VSM -arvovirtakuvauksen tarkoitus
Kuinka arvovirtakuvaus luodaan,
VSM arvovirtakuvauksen tekeminen – workshop

14:00 Kahvi

14:30 Lean -projektin toteutus
Mitä VSM:stä voi havaita?
Mittarit

16:00 Tilaisuuden päätös

Sibeliustalo, ankkurikatu 7, 15140 Lahti, tai etäosallistuminen

26.01.2023

– hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.