VSM – Arvovirtakuvaus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

VSM – Arvovirtakuvaus (1 pv)

12.02.2018, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 18 syyskuun, 2017 Sampo Korppoo

Leanin yhtenä työkaluna käytetään arvovirtakuvausta (VSM, Value Stream Mapping) virtauksen esteen tunnistamiseen ja priorisointiin. Oikeiden ongelmien tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen on keskeistä tehokkuuden eli nopeuden nostamisessa ja läpimenoajan lyhentämisessä.

Tule kurssille oppimaan kuinka arvovirtakuvaus tehdään ja mitä hyötyjä sillä saavutetaan!

Sisältö
Kurssilla selviää, miten yritys voisi hyödyntää arvovirtakuvausta parannuskohteen priorisointiin, ongelmien tunnistamiseen ja uuden, tulevantilan suunnitteluun. Kurssi sisältää workshop– harjoituksia, ylätason prosessikuvauksen ja VSM -arvovirtakuvauksen tekemisen.

Kurssi on suunnattu työnjohdolle, tuotantopäälliköille ja tuotannon käytännön toteuttajille, sekä kehittäjille. Kurssi onhyödyllinen myös ylemmälle johdolle, jonka työnkuvaan kuuluu käytännön toiminnan ja tuotantoprosessien kehittäminen.

VSM (Value Stream Mapping) on arvovirtakuvaus, jossa kuvataan prosessin vaiheet, yhteydet,tapahtumien taajuudet, varastojen määrät ja prosessien ajat yhdelle lomakkeelle.

Leanin päätavoitteet ovat kuitenkin virtauksen kasvattaminen ja läpimenoajan lyhentäminen.

Arvovirtaus
VSM -menetelmä auttaa ymmärtämään prosessin toimintaa tehtaan lattiatasolta ja nostaa hukan konkreettisesti esiin. VSM:n avulla ymmärretään, kuinka materiaalit ja informaatio virtaavat tilaus-toimitusprosessissa. Arvovirtaus on kokonaisjaksoaika(tai läpimenoaika), joka kuluu, kun asiakas esittää tilauksensa ja saa sen käyttöönsä. Tämä aika pyritään saamaanniin lyhyeksi kuin mahdollista. Ei riitä, että teemme vain lisäarvoa. Meidän on tunnistettava arvovirtamme ja sen jälkeen saatava aikaan myös virtaus. Tämä tapahtuu imuohjauksen avulla. Imuohjaus on asiakasohjautuva prosessi. Leanissa ”imetään”oikea aikaisesti vain se, mitä asiakas tarvitsee.

Nykytilan kuvaus
Materiaalin ja informaation virtaamisen kuvaaminen mahdollistaa sinulle koko tuotannon kuvaamisen yksittäisten toimintojen sijaan. VSM:ssä kuvaat, kuinka toiminnot kommunikoivat tuotannonsuunnittelun ja toistensa kanssa. Tunnistat ongelmat ja hukan lähteet. Paikallistat pullonkaulat ja keskeneräisentyön varastot (WIP). Huomaat mahdolliset turvallisuus ja laitepuutteet. Tuot yhteisen kielen- ja näkemyksen organisaatioon ja pääset sisään, kuinka toiminnot todella toimivat päivittäin. Kuvaat asiakkaat, tavarantoimittajat, informaatiovirrat, materiaalivirrat ja prosessin yhdeksi kuvaksi.

Nykytila
Sen jälkeen, kun ymmärrämme nykytilan, voimme lähteä kehittämään tulevaisuuden tilaa, jossa hukka on pienempi ja tuotteet ja informaatio virtaavat vapaammin. Avartamalla virtauksen estettä, ohjaamalla tästä pisteestä toimintaa tai balansoimalla linjaa, voidaan vaikuttaa virtausnopeuteen ja määrään. Tämä piste tulee sovittaa todelliseen, suunniteltuun kysyntään. Virtausta tulee kiihdyttää.

Matti Pesonen

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma

09:30 Hukan muodot, Mitä Lean on?
– Mikä on prosessi? Johdatus kuvaustekniikkaan
– Prosessien kuvaustekniikat – SIPOC -workshop
– Tunnista arvovirta
– Value Stream Mapping , VSM -arvovirtakuvaus

12:00 Lounas

13:00 VSM -arvovirtakuvauksen tarkoitus
– Kuinka arvovirtakuvaus luodaan,
– VSM arvovirtakuvauksen tekeminen – workshop

14:00 Kahvi

14:30 Lean -projektin toteutus
– Mitä VSM:stä voi havaita?
– Mittarit

16:00 Tilaisuuden päätös

Koulutuspaikka
Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

12.02.2018. Klo 9:00 – 16:00

Osallistumismaksu 680 euroa + Alv 24 %.

Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot
Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumisen voit tehdä sähköpostitse (toimisto@qk-karjalainen.fi) tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.