Whistleblowing: ilmoitusten käsittely ja sisäinen tutkinta (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Whistleblowing: ilmoitusten käsittely ja sisäinen tutkinta (2 h)

06.10.2021, Etäkoulutus , Etäkoulutus 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto

Whistleblower-direktiivi asettaa vaatimuksia ilmoituskanavan kautta tehtyjen ilmoitusten käsittelylle. Mitä direktiivin käsitteet, kuten vastatoimien kielto ja ilmoittajien suojelu, käytännössä tarkoittavat? Millaisia tietosuojariskejä whistleblowing-kanavaan voi liittyä?

Sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioissa tulee olla vuoden 2021 loppuun mennessä ilmoituskanava, jossa voi turvallisesti ilmoittaa työn yhteydessä havaitusta tai epäillystä toiminnasta. Samalla kanava antaa työnantajalle mahdollisuuden saada tietoa sellaisista epäkohdista, jotka muuten saattaisivat jäädä pimentoon. Työntekijä voi kuitenkin jättää ilmoituksen tekemättä, jos ilmoituskanavan tietosuojassa tai ilmoitusten käsittelyprosessissa havaitaan puutteellisuuksia.

Tässä koulutuksessa tarkastellaan kansallisen lakiehdotuksen ja direktiivin asettamia vaatimuksia sekä pureudutaan ilmoitusten käsittelyn yhteydessä vastaan tuleviin työoikeudellisiin kysymyksiin. Koulutuksessa punnitaan myös ilmoituskanaviin ja sisäiseen tutkintaan liittyviä tietosuojariskejä sekä käydään läpi ilmoituskanaville pakollinen tietosuojan vaikutustenarviointiprosessi. Kouluttajina toimivat Anne Vanhala Bonfide Oy:stä sekä Suvi Knaapila ja Jukka Lång Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy:stä.

Koulutuksen sisältöä täsmennetään elokuussa 2021 annettavan hallituksen esityksen mukaisesti. Lainsäädäntö tulee voimaan viimeistään 17.12.2021.

Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan.

Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
– asianajajille ja muille juristeille
– compliance-ammattilaisille
– organisaatioiden johdolle sekä
– henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.

Kouluttajat:
Anne Vanhala
, OTK, MBA, Bonfide Oy
Anne Vanhala on yritysvastuun ja compliancen asiantuntija, joka auttaa yrityksiä muun muassa ilmoituskanavan käyttöönotossa ja toimii tarvittaessa riippumattomana käsittelijänä. Annen intohimona on vastuullisen liiketoiminnan edistäminen ja kirittäminen konkreettisin toimenpitein. Hän on kokenut ja pidetty kouluttaja.

Jukka Lång, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Jukka Lång johtaa Dittmar & Indreniuksen Data Protection, Marketing & Consumers -praktiikkaa ja on erikoistunut tietosuojaan, kyberturvallisuuteen ja teknologisten innovaatioiden käyttöönottoon liittyviin oikeudellisiin kysymyksiin. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus sähköisen viestinnän lainsäädännöstä niin virkamiehenä kuin asianajajana.

12.45 Webinaariympäristö aukeaa

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Ilmoitusten käsittely uuden lainsäädännön näkökulmasta
– Käsittelyyn liittyvät lainsäädännön vaatimukset
– Käsittelyyn liittyvät aikarajat
– Kielletyt vastatoimet
– Käytännön vinkkejä ilmoitusten käsittelyyn
Koulutuksen puheenjohtaja Anne Vanhala, OTK, MBA, Bonfide Oy

13.35 Työsuhteeseen liittyviä ongelmakohtia

– Ilmoittajien suojelu ja käänteinen todistustaakka
Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

14.05 Tauko

14.15 Ilmoituskanavien ja sisäisen tutkinnan tietosuojakysymyksiä
Jukka Lång
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

14.45 Koonti ja osallistujien kysymykset

15.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

06.10.2021 klo 13:00-15:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.