Whistleblowing-kanavan käyttöönotto (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Whistleblowing-kanavan käyttöönotto (2 h)

12.10.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 9 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Mitä kaikkea tulee huomioida whistleblowing-kanavan käyttöönotossa? Miten laatia hyvä whistleblowing-ohjeistus henkilöstölle? Millaisista rikkomuksista WB-kanavan kautta voidaan ilmoittaa? Kuka voi toimia ilmoitusten vastuutahona ja kuka ilmoitusten käsittelijänä? Missä määrin ilmoituskanavan hallinta ja siihen liittyvät tehtävät voidaan ulkoistaa?

Whistleblowing-direktiivin täytäntöönpano on lykkääntynyt useaan otteeseen, ja näillä näkymin hallituksen esitys on etenemässä eduskuntaan viikolla 38. Lain käsittely ja voimaantulo tapahtuvat todennäköisesti syksyllä 2022.Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa käsittelemme käytännönläheisellä otteella olennaisimmat ilmoituskanavan käyttöönotossa ja hallinnoinnissa huomioitavat asiat. Pureudumme myös ilmoitusten käsittelyn yhteydessä vastaan tuleviin työoikeudellisiin kysymyksiin.

Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan. Voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat hyvän whistleblowing-kanavan elementit?
– Miten ohjeistaa henkilöstöä whistleblowing-kanavaan liittyen?
– Millaisista rikkomuksista voidaan ilmoittaa?
– Miten erotella lain piiriin kuuluvat ja kuulumattomat ilmoitukset, ja miten niiden kohtelu eroaa toisistaan? Miten huomioida yt-neuvotteluvelvoite ilmoituskanavan käyttöönotossa?
– Missä määrin ilmoituskanavan hallinnan ja siihen liittyvät tehtävät voi ulkoistaa?
– Mitkä ovat yhteisen alustan käyttämisen mahdollisuudet?
– Miten ilmoituskanava voidaan järjestää konserneissa?
– Kuka voi toimia ilmoitusten vastuutahona ja kuka ilmoitusten käsittelijänä?
– Miten huomioidaan ilmoituskanavan tietosuojavelvoitteet?

Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
– asianajajille ja muille juristeille
– compliance-ammattilaisille
– organisaatioiden johdolle sekä
– henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.

Kouluttajat
Mika Kärkkäinen
, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Whistleblowing-kanavan käyttöönotto
– Hyvän whistleblowing-kanavan elementit
– Henkilökunnan ohjeistus whistleblowing-kanavaan liittyen
– Lain piiriin kuuluvat ja kuulumattomat ilmoitukset ja niiden kohtelun eroavaisuudet
– Yt-neuvotteluvelvoite ilmoituskanavan käyttöönotossa
– Ilmoituskanavan hallinnan ja ulkoistuksen mahdollisuuset
– Yhteisen alustan käyttämisen mahdollisuudet
– Ilmoituskanavan järjestäminen konserneissa
– Ilmoituskanavan vastuutahot ja ilmoitusten käsittelijät
– Ilmoituskanavan tietosuojavelvoitteet

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

12.10.2022, klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.