Whistleblowing: työ- ja rikosoikeudelliset seuraamukset (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Whistleblowing: työ- ja rikosoikeudelliset seuraamukset (2 h)

11.11.2021, Etäkoulutus , Etäkoulutus 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto

Whistleblower-direktiivin mukaiseen ilmoittajan suojeluun liittyy keskeisesti vastatoimien kielto ja käännetty todistustaakka, jotka organisaation tulee huomioida mahdollisista jatkotoimista päättäessään. Millaisia työsuhdeseuraamuksia ilmoituskanaviin voi liittyä? Mitä ylipäätään tapahtuu sisäisen tutkinnan jälkeen, kun sen tulokset vahvistavat lainvastaisen menettelyn?
Whistleblower-direktiivi suojaa ilmoituksen tehnyttä henkilöä vastatoimilta, kuten irtisanomiselta tai siirtämiseltä alempiin työtehtäviin. Mitä vastatoimien kielto ja käänteinen todistustaakka merkitsevät työnantajan kannalta käytännössä esimerkiksi työsuhderiidassa? Entä missä vaiheessa tutkintapyynnön tekeminen on aiheellista? Minkälaisia seurauksia yritykselle voi tulla, jos se jättää rikoksen ilmoittamatta?

Tässä koulutuksessa tarkastellaan ilmoituskanaviin liittyviä työ- ja rikosoikeudellisia jatkotoimenpiteitä. Kouluttajina toimivat Suvi Knaapila Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy:stä sekä Heli Korkka-Knuts Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutista ja oikeustieteellisestä tiedekunnasta. Koulutuksen sisältöä täsmennetään elokuussa 2021 annettavan hallituksen esityksen mukaisesti. Lainsäädäntö tulee voimaan viimeistään 17.12.2021.

Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan.

Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
– asianajajille ja muille juristeille
– compliance-ammattilaisille
– organisaatioiden johdolle sekä
– henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.

Kouluttajat:
Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi Knaapila on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä henkilöstöön liittyvissä juridisissa toimeksiannoissa.

Heli Korkka-Knuts, tutkijatohtori, Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti ja oikeustieteellinen tiedekunta
Heli Korkka-Knuts toimii tutkijatohtorina Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutissa ja oikeustieteellisessä tiedekunnassa.

08.45 Webinaariympäristö aukeaa

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Työsuhdeseuraamukset ja niihin liittyvät prosessit
– Ilmoittajan suoja ja väärinkäytöksestä epäillyn oikeudet
– Perusteettomat ilmoitukset ja ilmoittajat
– Työsuhteen irtisanominen ja siihen liittyvät riskit
– Liikesalaisuuksien paljastaminen
Koulutuksen puheenjohtaja Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

10.00 Tauko

10.05 Whistleblowing-kanavan kautta ilmenneet väärinkäytökset ja rikosoikeudellinen vastuu
– Onko vastuu yksittäisillä työntekijöillä, johtohenkilöillä vai voiko yhtiö joutua tapahtuneesta rikosvastuuseen?
– Sisäisen väärinkäytöksen ilmoittamatta jättäminen viranomaiselle

10.50 Osallistujien kysymykset

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

11.11.2021 klo 09:00-11:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.