Whistleblowing: väärinkäytösten työ- ja rikosoikeudelliset seuraamukset sekä johdon vastuu (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

23.11.2022, Verkkokurssi , Verkkokurssi 9 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä tapahtuu väärinkäytösepäilyn sisäisen tutkinnan päätyttyä? Mitä työoikeudellisia seuraamuksia voi aiheutua väärinkäytökseen syyllistyneelle? Mitä seuraa perusteettomasta väärinkäytösilmoituksesta tai ilmoittajan suojeluvelvoitteen rikkomisesta? Mikä on organisaation johdon vastuu organisaatiossa tapahtuvista laiminlyönneistä?

Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa käsittelemme väärinkäytöksiin liittyviä seuraamuksia työntekijälle sekä johdon vastuuta organisaatiossa tapahtuneista väärinkäytöksistä. Koulutuksessa käsitellään myös virheellisen väärinkäytösilmoituksen tehneen henkilön ja toisaalta väärän ilmoituksen kohteen asemaa sekä seuraamuksia ilmoittajan suojeluvelvollisuuden laiminlyönnistä.

Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan. Voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä työoikeudellisia seuraamuksia voi aiheutua väärinkäytökseen syyllistyneelle?
– Mitä on syytä huomioida, jos työnantaja tekee väärinkäytökseen liittyen tutkintapyynnön poliisille?
– Mitä seuraa perusteettomasta väärinkäytösilmoituksesta tai ilmoittajan suojeluvelvoitteen rikkomisesta?
– Mitkä ovat virheellisen ilmoituksen kohteen oikeudet?
– Mikä vastuu organisaation johdolla on organisaatiossa tapahtuvista laiminlyönneistä? Onko organisaatiolla vastuu ilmoittaa viranomaiselle tapahtuneista laiminlyönneistä?

Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
– asianajajille ja muille juristeille
– compliance-ammattilaisille
– organisaatioiden johdolle sekä
– henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.

Kouluttajat
Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, työelämän tietosuojaan ja ilmoituskanaviin liittyvissä toimeksiannoissa.

Hanna-Mari Manninen, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Hanna-Mari vastaa Dittmar & Indreniuksen Corporate Advisory, Compliance & Sustainability -palveluista. Hän on erikoistunut yli 10 vuoden ajan rahoitusjärjestelyihin ja -regulaatioon, minkä ohella hänellä on laaja kokemus eri yhteisöjen corporate governancen kehittämisestä ja compliance-kysymyksistä. Hän on keskittynyt myös vastuullisuuteen liittyvään sääntelyyn erityisesti yhtiön johdon näkökulmasta. Työnsä ohella Hanna-Mari Manninen vaikuttaa useiden yhteisöjen hallituksissa.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Mitä sisäisen tutkinnan jälkeen?
– Mitä ovat väärinkäytöksiin liittyvät työoikeudelliset seuraamukset ja niihin liittyvät menettelyt?
– Mitä pitää huomioida, jos työnantaja harkitsee tutkintapyynnön tekemistä poliisille?
– Mitä voi seurata ilmoittajansuojeluvelvoitteen rikkomisesta?

10.00 Tauko

10.05 Entä jos väärinkäytösepäily on perusteeton?
– Mahdolliset seuraamukset perusteettoman väärinkäytösilmoituksen tekijälle.
– Perusteettoman väärinkäytösepäilyn kohteen oikeudet.

10:20 Mikä on johdon rooli ja vastuu?
– Sisäisen tutkinnan jälkeisistä toimenpiteistä päättäminen.
– Väärinkäytöksistä ilmoittaminen viranomaisille ja mahdollisille muille osapuolille.
– Johdon huolellisuusvelvoite ja vastuu organisaatiossa tapahtuvista väärinkäytöksistä.

10.50 Osallistujien kysymykset

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

23.11.2022, klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.