Yhdistä riskien hallinta ja johtaminen toimintajärjestelmässä – ISO 31000, ISO 9001:2015 ja ISO 14001:2015 mukaisesti (1 pv)
Qualitas Fennica järjestää nyt koulutuksen:

12.05.2016, Taitotalon kongressikeskus, Helsinki Valimotie 8, Helsinki 12 huhtikuun, 2016 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Työturvallisuus

On tavallista, että sattuu epätavallisia asioita! Otetaan riski, kun halutaan saavuttaa jotakin (mahdollisuudet). Halutaan välttää riski, kun tehdään jotakin (menetykset).

ISO 9001:2015 tulee vaatimaan organisaatiolta kokonaisvaltaista riskien tarkastelua laadunhallinnan keskeisenä lähtökohtana. Riskit tulee tunnistaa ja hallita normaalissa toiminnassa, mutta myös muutostilanteissa.

Koulutuksen tavoitteena on:
– avata riskienhallinnan käsitteet, määritelmät ja periaatteet,
– osoittaa riskienhallinnan hyödyt;
– oppia riskienhallinnan prosessi;
– oppia tunnistamaan erilaiset riskit;
– oppia riskienhallinnan keinot;
– oppia varautumaan vahinkoihin;
– tulkita ja soveltaa ISO 9001:2015 ja ISO 14001 riskienhallinnan vaatimukset käytännön toimenpiteiden kannalta;
– jakaa hyviä käytäntöjä ja synnyttää uutta ajattelua.

Koulutus on suunnattu kohderyhmälle, jotka luovat riskienhallinnan perustaa ja kehityspolkua kokonaisuuksien hallintaan. Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka aikovat uudistaa laadunhallinta- ja ympäristöjärjestelmän ISO 9001:2015 ja ISO 14001:2015 vastaavaksi ja soveltaa vaatimuksia käytännön arkitoimintaan. Koulutus sopii riskienhallinnasta vastaaville, laatu-, kehitys-, ympäristö ja turvallisuuspäälliköille, tuotanto- ja palvelujohtajille, prosessinomistajille, johdolle, esimiehille, auditoijille sekä kaikille riskienhallinnasta ja kehittämisestä kiinnostuneille.

Koulutus on yksipäiväinen (1 pv) ja koostuu alustavista luennoista, käytännön esimerkeistä ja organisaatiokohtaisista syventävistä pohdinnoista. Koulutusta edeltää orientoiva ennakkotehtävä, joka pohjustaa koulutuspäivien antia. Koulutuksen päätteeksi kouluttaja osoittaa, miten osallistujat voivat jatkaa tästä. Osallistujat saavat runsaan aineiston erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä riskien hallinnan ja organisaatiokohtaisen kehittämisen tueksi.

Asiantuntija:
Ossi Ritola
, IMS Business Solutions Oy

08:30 Aamukahvit ja ilmoittautuminen

09:00 Päivän avaus
– esittäytyminen
– ohjelma
– tavoitteet

Ennakkotehtävän purku, kysymykset ja keskustelua

Mitä on riskienhallinta?
– käsitteet, määritelmät ja periaatteet
– laadunhallinta vs. riskienhallinta
– ennakoiva, tietoinen, suunnitelmallinen ja järjestelmällinen
– hyödyt

Miten tunnistaa ja arvioida riskejä?
– POA, SWOT, FMEA, HAZOP, haavoittuvuusanalyysi, juurisyyanalyysi
– tarkistuslistat, riskikartat, työkortit,
– vahingon vakavuus ja todennäköisyys

Mitä ovat riskienhallinnan keinot?
– riskien välttäminen, pienentäminen, siirtäminen ja pitäminen
– kehittämistoimenpiteiden suunnittelu
– osa jokapäiväistä työtä

Ryhmäpohdintoja, keskusteluja ja kysymyksiä

12:00 LOUNAS

13:00 Miten varautua vahinkoihin?
– vahinkotilanteessa toimiminen

Miten seurataan tilannetta ja opitaan vahingoista?
– katselmukset
– mittaaminen
– arvioinnit
– raportointi
– analysointi
– jatkuva riskienhallinnan kehittäminen

Ryhmäpohdintoja, keskusteluja ja kysymyksiä

Miten jatkaa tästä?
– päivän yhteenveto ja keskustelua

16:00 Koulutuspäivä päättyy

Koulutusaika ja -paikka:
12.05.2016, Taitotalon kongressikeskus, Helsinki

540 eur
+ alv. Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Peruutuksista tulee ilmoittaa 8 päivää ennen koulutuksen alkua. Myöhemmin tehdyistä veloitamme 50 % koulutuksen hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitamme koko hinnan.