Yhteistoimintalain haastavat kysymykset (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Yhteistoimintalain haastavat kysymykset (2 h)

27.04.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 21 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä velvoitteita 1.1.2020 voimaan tullut yhteistoimintalaki toi työpaikoille, ja mitkä kysymykset ovat olleet haastavia? Miten jatkuva vuoropuhelu on toteutettu, ja mitkä ovat sen eri vaiheet? Mikä käytännössä muuttui, kun vähentämisneuvotteluista tuli muutosneuvotteluja? Miten velvoitteet toteutetaan oikea-aikaisesti?

Uusi yhteistoimintalaki tuli voimaan vuoden 2022 alussa. Kun lakia on jo sovellettu hetken aikaa, on ehtinyt syntyä kysymyksiä, haasteita ja tulkintoja. Laissa säädettiin uudesta jatkuvan vuoropuhelun velvoitteesta. Sen kohde, vaiheet ja oikea-aikaisuus eivät aina ole täysin selkeitä. Mielenkiintoista on myös laissa säädetyn työnantajan ja henkilöstön myötävaikutusvelvollisuuden sisältö. Velvoitteiden laiminlyönti ja rikkominen voi johtaa rangaistukseen, jos työnantaja ei noudata yhteistoiminta-asiamiehen antamaa kehotusta. Mikä kehotus itse asiassa on, ja miten sen antamista koskeva menettely etenee?

Myös kysymys oikeasta henkilöstön edustajasta, ja luottamusmiehen rooli henkilöstön edustajana ovat aina ajankohtaisia asioita, samoin kuin lain soveltamisalan määräytyminen

Tähän webinaarikoulutukseen osallistumalla pääset syventymään yhteistoimintalakiin ja saat vastauksia käytännön kysymyksiin.

Koulutus kuuluu Työoikeuden haastavat kysymykset -webinaarisarjaan, voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Henkilöstön määrän laskeminen: pääluku vai tehdyn työn määrä?
– oikea henkilöstön edustaja; milloin luottamusmies on ensisijainen? Mikä on työsuojeluvaltuutetun rooli?
– Mitkä ovat jatkuvan vuoropuhelun sisältö ja vaiheet?
– Mitä myötävaikutusvelvollisuus jatkuvassa vuoropuhelussa ja muutosneuvotteluissa tarkoittaa?
– Mitä tarkoittaa yhteistoiminta-asiamiehen antama kehotus ja miten toimia sen jälkeen?

– Asianajajille
– Työoikeusjuristeille
– HR-johdolle ja -asiantuntjoille
– Esihenkilöille
– yritysjohdolle
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille, asiamiehille, juristeille

Koulutuksen osallistuja saa:
– Monipuolisen ja käytännönläheisen kahden ja puolen tunnin webinaarikoulutuksen työaikalain haastavista kysymyksistä.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat
Jaana Paanetoja
, OTT, varatuomari, dosentti
Jaana on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Katri Pöllänen, lakimies, Yhteistoiminta-asiamiehen toimisto, työ- ja elinkeinoministeriö
Katrilla on monipuolinen kokemus yhteistoiminta-asiamiehen toimiston toimivaltaan kuuluvista tehtävistä. Hän on toiminut yhteistoiminta-asiamiehen toimistossa lakimiehenä lähes toimiston perustamisesta lähtien. Valvonta-asioiden lisäksi Katri on hoitanut mm. oikeudenkäyntejä ja tutkinta-asioita, digitalisaatiota sekä hankinta-asioita. Lisäksi hän toimii yhteistoiminta-asiamiehen toimiston, työneuvoston ja valtakunnansovittelijan toimiston edustajana tietosuoja- ja tietoturvaryhmässä.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Milloin laki soveltuu ja miten henkilöstömäärä lasketaan?
– Säännöllisesti-edellytys? Pääluvun vai tehtävän työn määrän mukaan?

Oikea henkilöstön edustaja
– Luottamusmiehen ensisijaisuus; miten käy yleissitovassa kentässä?
– Työsuojeluvaltuutetun asema
– Entä, jos henkilöstöllä ei ole lainkaan edustajaa?
– Milloin velvoitteet voi hoitaa yksittäisen työntekijän kanssa?

Jatkuva vuoropuhelu pähkinänkuoressa
– Mitä, milloin, miten ja miksi?

Myötävaikuttaminen ja oikea-aikaisuus
– Mitä työnantajan ja henkilöstön myötävaikutusvelvollisuus tarkoittaa
– Velvoitteen sisältö käytännössä
– Oikeaan aikaan; ei liian aikaisin eikä liian myöhään

Yhteistoiminta-asiamiehen rooli rikosasioissa
– Jatkuvaa vuoropuhelua koskevat velvoitteet & kehotus
– Menettelyn eteneminen
– Rikosprosessi?

15:00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

27.4.2023

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)