Ympäristölainsäädäntö uudistuu: TOVA ja teollisuuspäästödirektiivi (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Ympäristölainsäädäntö uudistuu: TOVA ja teollisuuspäästödirektiivi (2 h)

25.10.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 9 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Päivitä tietosi ympäristösääntelyn ajankohtaisista uudistuksista! Tässä koulutuksessa ympäristöministeriön hallitusneuvos Oili Rahnasto ja ACTS:n johtava asiantuntija Satu Räsänen käyvät läpi tulevaa TOVA-lainsäädäntöä ja teollisuuspäästödirektiiviä sekä niiden vaikutusta.

Ympäristölakeja uudistetaan – mikä muuttuu?

Ympäristöministeriön TOVA-lakihankkeen tavoitteena on hallita ympäristöriskejä entistä kattavammin, korvata ympäristövahinkoja ja turvata ennallistamistoimet tapauksissa, joissa vahingon aiheuttaja on maksukyvytön, tuntematon tai tavoittamattomissa. Hallituksen esitys tästä ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskevasta laista on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2022.

Tämän merkittävän muutoshankkeen lisäksi hallitusneuvos Oili Rahnasto ja ACTS:n johtava asiantuntija Satu Räsänen käyvät tässä koulutuksessa läpi teollisuuspäästödirektiivin muuttamista.

Millaisia muutoksia ympäristösääntelyyn on tulossa? Miten ne vaikuttavat elinkeinoelämään ja muihin toimijoihin?

Tervetuloa päivittämään tietosi ja kuulemaan asiantuntijoiden näkemykset uudistuksista!

Kysy ennakkoon tai koulutuksen aikana!
Voit lähettää ennakkokysymyksiä kouluttajille. Webinaarin aikana voit esittää kouluttajille kysymyksiä ja kommentteja chatissa.

Ympäristöoikeuden webinaarisarja
Koulutus kuuluu Ympäristöoikeuden webinaarisarjaan, jonka muissa osissa käsitellään luonnonsuojelulain ja ilmastolain uudistuksia sekä ympäristöoikeuden tuoretta oikeuskäytäntöä. Voit osallistua tähän yksittäiseen koulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

Webinaari on suunnattu ympäristöoikeuteen erikoistuneille juristeille, ympäristöpäälliköille, ympäristöinsinööreille, ympäristöasioiden parissa työskenteleville virkamiehille ja muille ympäristöasioiden ja kiertotalouden parissa työskenteleville asiantuntijoille ja johtajille.

Kouluttajat
Satu Räsänen
, johtava asiantuntija, ACTS
Satu Räsänen toimii konsulttiyhtiö ACTS:n ympäristölainsäädännöstä vastaavana johtavana asiantuntijana sekä yhtiön toimitusjohtajana. ACTS tarjoaa kotimaisen ja EU:n ympäristölainsäädännön ja -politiikan seurannan ja vaikutusarvioinnin palveluita yrityksille ja muille organisaatioille. Ennen ACTS:ia Satu Räsänen toimi pitkään lainvalmistelutehtävissä ympäristöministeriössä sekä yritysten ympäristölainsäädännöstä vastaavana johtavana asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitto ry:ssä.

Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö

Oili Rahnasto toimii ympäristöministeriössä ympäristönsuojeluosastolla päästöt ja ympäristöriskit –yksikön päällikkönä. Yksikön tehtäväalaan kuuluu ympäristönsuojelulainsäädännön, ympäristöluvituksen ja valvonnan kehittäminen, teollisuuden ympäristönsuojelu ja ilmansuojelu sekä ympäristövastuisiin ja ympäristöriskien torjuntaan liittyviä asioita.

8.45 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Ympäristölainsäädännön ajankohtaiset uudistukset: TOVA ja teollisuuspäästödirektiivi
– ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskeva uudistustyö (ns. TOVA-uudistus)
– teollisuuspäästödirektiivin muuttaminen

11.00 Webinaarikoulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

25.10.2022

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.