Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

05.06.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 21 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivässä syvennymme ajankohtaisiin ympäristöoikeuden uudistuksiin ja muihin tärkeisiin teemoihin.

Päivän aluksi kuullaan tiivis ajankohtaiskatsaus yhden luukun mallista ja ympäristöhallinnon uudistusten seuraavista askelista. Sen jälkeen paneudutaan vuorovaikutteisesti kolmeen alan asiantuntijoita haastavaan aiheeseen: vesienhoidon ympäristötavoitteiden merkitykseen ympäristölupiin liittyvässä päätöksenteossa, kiertotalouden oikeuden kehitysnäkymiin jäte- ja kemikaalilainsäädännön rajapinnoilla sekä siihen, kuka vastaa maaperän pilaantumisesta yritys- ja kiinteistötransaktioissa.

Päivä päättyy koontiin ympäristörikoksiin liittyvästä oikeuskäytännöstä.

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä on suunnattu:
• ympäristöoikeuteen erikoistuneille lakimiehille
• ympäristöalan päättäjille ja virkamiehille
• organisaatioiden ympäristö- ja laatupäälliköille
• ympäristöinsinööreille
• muille ympäristöoikeuden asiantuntijoille, jotka haluavat päivittää tietonsa ympäristösääntelyn tilanteesta

Kouluttajat:
Matti Kahra, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Tapio Määttä, ympäristöoikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto
Outi Pyy, erikoissuunnittelija, Suomen ympäristökeskus
Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö
Mika Seppälä, oikeusneuvos, korkein hallinto-oikeus
Niko Soininen, apulaisprofessori, Kestävä sääntely, HELSUS – Kestävyystieteen instituutti, Helsingin yliopisto
Leila Suvantola, kihlakunnansyyttäjä, VT, LLM, HTT, Salpausselän syyttäjänvirasto
Topi Turunen, tutkija, Suomen ympäristökeskus
Robert Utter, asianajaja, OTT, Roschier Asianajotoimisto Oy

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivän puheenjohtajana toimii ympäristöoikeuden professori Tapio Määttä Itä-Suomen yliopistosta.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivään!
Editan edustaja; ajankohtaispäivän puheenjohtaja ympäristöoikeuden professori Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto

9:15 Yhden luukun mallin ja ympäristöhallinnon uudistusten seuraavat askeleet – ajankohtaiskatsaus
Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö

10:00 Vesienhoidon ympäristötavoitteet ympäristöllisessä luvituksessa

10:40 Tauko

10:50 Korkeimman hallinto-oikeuden tuoretta oikeuskäytäntöä vesienhoidon tilatavoitteiden merkityksestä lupa-asioissa
Mika Seppälä, oikeusneuvos, korkein hallinto-oikeus

11:30 Lounas

12:30 Kiertotalouden oikeus jäte- ja kemikaalilainsäädännön rajapinnoilla. EU:n ja kansallisen oikeuden kehitysnäkymiä.
Topi Turunen, tutkija, OTT, Suomen ympäristökeskus

13:15 Kommenttipuheenvuoro: Vaikutukset toimintaympäristöön
Matti Kahra, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

13:50 Kahvitauko

14:10 Vastuu ympäristön pilaantumisesta yritys- ja kiinteistötransaktioissa
Outi Pyy, erikoissuunnittelija, Suomen ympäristökeskus; Robert Utter, asianajaja, OTT, Roschier Asianajotoimisto Oy

15:35 Ympäristörikosoikeuden trendit – ajankohtaista oikeuskäytäntöä

16:05 Koonti ja loppukeskustelu

16:15 Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä päättyy

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

keskiviikko 05.06.2019

Webinaari: 690 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.