Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

28.09.2021, Scandic Grand Central Helsinki, Helsinki Vilhonkatu 13, Helsinki 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Ympäristö

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• Parasta oli ympäristöhallinnon ohjauskeinojen monipuolinen käsittely useista näkökulmista. Muistin virkistys oli tältä osin tarpeen. Erittäin mielenkiintoinen oli päivä kokonaisuutena!

• Kaikki toimi erinomaisesti. Hyvät luennoitsijat ja mielenkiintoiset aiheet. Kiitos!

• Oili Rahnasto on aina hyvä. Muutoin parasta vapaa keskustelu, jossa hyviä selventäviä kysymyksiä.

• Selkeät ja hyvin valmistellut esitykset. Napakka aikataulu.

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä kokoaa ympäristöoikeuden parissa työskentelevät juristit ja muut asiantuntijat perehtymään ajankohtaisiin lakiuudistuksiin ja tuoreeseen oikeuskäytäntöön sekä keskustelemaan alan päivänpolttavista ilmiöistä. Tämän vuoden teemana ovat kiertotalouden tukemisen keinot.

Ajankohtaispäivä alkaa ajankohtaisia lakiuudistuksia kokoavalla puheenvuorolla. Ympäristöministeriön Oili Rahnasto käy läpi ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskevaa uudistustyötä (ns. TOVA-uudistusta), ympäristöluvan ja jätevakuuksien muuttamista koskevan sääntelyn täydentämistä ja selkeyttämistä, ympäristönsuojelulain toimivuusarviointia, jätelain uudistamista ja kertakäyttömuovidirektiivin toimeenpanoa koskevan hallituksen esityksen valmistelua. Esitystä seuraa Pakkauskierrätys Ringin toimitusjohtajan Juha-Heikki Tanskasen kommenttipuheenvuoro pakkausten tuottajavastuun muutoksista jätelaissa.

Tämänvuotisen päivän erityisteemana ovat kiertotalousstrategian toteuttamisen keinot. Miten ympäristösääntely vastaa kiertotaloustrategian tavoitteisiin? Miten verotuksella voidaan edistää kiertotaloutta? Miten kiertotaloustavoitteiden toteutumista voidaan tukea kuntien hankintakäytännöillä ja -sopimuksilla? Entä muilla sopimuksellisilla keinoilla?

Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivässä kuullaan myös tuoreen ympäristöoikeudellisen oikeuskäytännön analyysi.

Monipuolisen päivän puheenjohtajana toimii ympäristöoikeuden professori, Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Kumpula.

Päivän kouluttajat:
    – Annika Koskikare, OTM, Hankintakumppanit Oy
    – Anne Kumpula, ympäristöoikeuden professori, oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani, Turun yliopisto (päivän puheenjohtaja)
    – Leena-Kaisa Piekkari, asiantuntija, ympäristöministeriö
    – Tarja Pirinen, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy
    – Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö
    – Enni Ruokamo, tutkija, Suomen ympäristökeskus
    – Juha-Heikki Tanskanen, toimitusjohtaja, Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy
    – Sarianne Tikkanen, erityisasiantuntija, ympäristöministeriö

8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamupala

9.00 Tervetuloa Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivään!

9.10 Ympäristölainsäädännön ajankohtaiset uudistukset

– ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskeva uudistustyö (ns. TOVA-uudistus)
    – ympäristöluvan ja jätevakuuksien muuttamista koskevan sääntelyn täydentäminen ja selkeyttäminen
    – ympäristönsuojelulain toimivuusarviointi
    – jätelain uudistaminen
    – kertakäyttömuovidirektiivin toimeenpanoa koskevan HE:n valmistelu

Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö

10.05 Kuinka uudistuva jätelaki vaikuttaa pakkausten tuottajavastuuseen? Tuottajien näkökulma.

Juha-Heikki Tanskanen, toimitusjohtaja, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy

10.35 Tauko

10.45 Katsaus ajankohtaiseen oikeuskäytäntöön
    Tarja Pirinen
    , asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy

11.30 Aikaa keskustelulle

11.40 Lounas

Teemailtapäivä: Kiertotalousstrategia, lainsäädäntö, sopimukset ja käytännöt

12.40 Kiertotalousstrategia ja sen lainsäädännölliset, taloudelliset ja sopimukselliset edistämiskeinot – johdantoa
    Anne Kumpula

13.05 Vapaaehtoiset green deal -sopimukset kirittämässä yritysten ja kuntien kiertotaloustavoitteita
    Leena-Kaisa Piekkari
    , asiantuntija, ympäristöministeriö

13.30 Verotukselliset keinot kiertotalouden edistäjänä
    Sarianne Tikkanen
    , erityisasiantuntija, ympäristöministeriö ja Enni Ruokamo, tutkija, Suomen ympäristökeskus

14.10 Kahvitauko

14.30 Kiertotaloustavoitteiden edistäminen julkisten hankintojen avulla
    Annika Koskikare
    , OTM, Hankintakumppanit Oy

15.15 Paneelikeskustelu: Lainsäädäntö, verotus, sopimukset, käytännöt: Miten keinovalikoima toimisi parhaiten kiertotaloustavoitteiden tukemisessa?
    Paneelissa mukana Anne Kumpula, Sarianne Tikkanen, Enni Ruokamo, Leena-Kaisa Piekkari ja Annika Koskikare

15.40 Koonti ja loppukeskustelu

15.50 Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivä päättyy

Scandic Grand Central Helsinki, Vilhonkatu 13, Helsinki

Vasta avattu Scandic Grand Central Helsinki sijaitsee Helsingin Rautatieasemalla Eliel Saarisen suunnittelemassa upeassa arvorakennuksessa.

tiistai 28.09.2021 klo 9:00-15:50

Webinaari:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 490 euroa + alv 24% / hlö
    6-10 osallistujaa: 390 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
    Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
    Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
    Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)