Ympäristösääntely uudistuu – mikä muuttuu? (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Ympäristösääntely uudistuu – mikä muuttuu? (2 h)

25.11.2021, Webinaari , Webinaari 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Päivitä tietosi ympäristösääntelyn ajankohtaisista uudistuksista! Tässä koulutuksessa ympäristöministeriön hallitusneuvos Oili Rahnasto ja EK:n johtava asiantuntija Satu Räsänen käyvät läpi tuoreita ja tulevia lakimuutoksia sekä niiden vaikutusta.

Ympäristölakeja uudistetaan – mikä muuttuu?
Ympäristöministeriön TOVA-lakihankkeen tavoitteena on hallita ympäristöriskejä entistä kattavammin, korvata ympäristövahinkoja ja turvata ennallistamistoimet tapauksissa, joissa vahingon aiheuttaja on maksukyvytön, tuntematon tai tavoittamattomissa. Hallituksen esitys tästä ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskevasta laista on tarkoitus antaa eduskunnalle vuonna 2022.

Ympäristönsuojelulakia ollaan muuttamassa vakuuksien osalta. Tavoitteena on täsmentää sääntelyä jätevakuusmäärien muuttamisesta vallitsevia olosuhteita vastaavaksi ja jätevakuuksien realisointia koskevaa sääntelyä. Työ vaatii mahdollisesti lisäselvityksiä kaivosvakuuksien alasta, mikä luo liittymänkohdan työ- ja elinkeinoministeriössä vireillä olevaan kaivoslakiuudistukseen. Muutosten toimeenpanon tueksi laaditaan myös oppaita.

Näiden merkittävien muutoshankkeiden lisäksi hallitusneuvos Oili Rahnasto ja EK:n johtava asiantuntija Satu Räsänen käyvät tässä koulutuksessa läpi mm. konkurssitilanteiden ympäristövastuita koskevien muutosten etenemistä sekä yhden luukun järjestelmän toimeenpanoajatuksia. Millaisia muutoksia ympäristösääntelyyn on tulossa? Miten ne vaikuttavat elinkeinoelämään ja muihin toimijoihin?

Tervetuloa päivittämään tietosi ja kuulemaan asiantuntijoiden näkemykset uudistuksista!

Webinaari on suunnattu ympäristöoikeuteen erikoistuneille juristeille, ympäristöpäälliköille, ympäristöinsinööreille, ympäristöasioiden parissa työskenteleville virkamiehille ja muille ympäristöasioiden ja kiertotalouden parissa työskenteleville asiantuntijoille ja johtajille.

Kysy ennakkoon tai koulutuksen aikana!
Voit lähettää Editan kautta ennakkokysymyksiä kouluttajille. Webinaarin aikana voit esittää kouluttajille kysymyksiä ja kommentteja chatissa.

Kouluttajat:

Oili Rahnasto, hallitusneuvos, ympäristöministeriö
Hallitusneuvos Oili Rahnasto toimii ympäristöministeriössä ympäristönsuojeluosastolla päästöt ja ympäristöriskit –yksikön päällikkönä. Yksikön tehtäväalaan kuuluu ympäristönsuojelulainsäädännön, ympäristöluvituksen ja valvonnan kehittäminen, teollisuuden ympäristönsuojelu ja ilmansuojelu sekä ympäristövastuisiin ja ympäristöriskien torjuntaan liittyviä asioita.

Satu Räsänen, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Satu Räsänen toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:ssa johtavana asiantuntijana ympäristölainsäädännön parissa.

12.45 Webinaariympäristö avautuu

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Ympäristölainsäädännön ajankohtaiset uudistukset
– ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä koskeva uudistustyö (ns. TOVA-uudistus)
– ympäristöluvan ja jätevakuuksien muuttamista koskevan sääntelyn täydentäminen ja selkeyttäminen
– konkurssitilanteiden ympäristövastuita selkiyttävän uudistuksen tilanne
– yhden luukun järjestelmän toimeenpanoajatuksia

15.00 Webinaarikoulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

torstai 25.11.2021 klo 13.00-15.00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.