YSE 1998 -ehtojen tulkinta (2 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

YSE 1998 -ehtojen tulkinta (2 h)

11.11.2019, Webinaari , Webinaari 6 elokuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Webinaarit

Minkälaisia tulkintasääntöjä YSE 1998 -ehtoihin liittyy? Miten nämä suhtautuvat urakkasopimuksen tulkintasääntöihin? Miten suhtautua YSE 1998 -ehtojen epäselviin ja monimutkaisiin ehtoihin? Miten ehkäistä tällaisista ehdoista mahdollisesti syntyvät riidat?

Rakennusurakan yleiset sopimusehdot eli YSE 1998 -ehdot ovat edelleen laajalti käytössä erilaisissa rakennusurakoissa. Vaikka ehtoja käytetään paljon, syntyy niihin liittyen silti monia tulkintaongelmia ja -riitoja. Sopimustulkinnalliset seikat ovat yksi yleisimmistä riidanaiheista rakennusurakkasopimuksia käsiteltäessä. Riitojen ennaltaehkäisyllä yrityksellä säästyy aikaa ja rahaa muihin investointeihin. Hyvin laaditut sopimukset ja muut asiakirjat ilman tulkinnallisia epäselvyyksiä on molempien osapuolten eduksi.

Koulutuksessa käsitellään esimerkkien avulla YSE 1998 -ehtoihin liittyviä tulkintasääntöjä sekä yleisimpiä soveltamis- ja tulkintaongelmia. Myös YSE 1998 -ehtojen asemaa vakioehtoina käydään läpi koulutuksessa, sillä se tuo ehtojen tulkintaan ja soveltamiseen omanlaisiansa piirteitä. Lisäksi käsitellään tulkinta-aineistoon kuuluvia asiakirjoja ja niiden etusijoja YSE-ehtojen mukaan.

Koulutuksesta saat käytännönläheisiä työkaluja urakkasopimuskokonaisuuden kokoamiseen tulkinnallisesti yhtenäiseksi ja opit keinoja välttää urakkasopimuksiin liittyviä tulkinnallisia riitoja.

Kouluttajat:
AA, OTT Juha Ryynänen, Asianajotoimisto Juha Ryynänen Oy
AA, OTT Juha Ryynänen väitteli Helsingin yliopistosta oikeustieteen tohtoriksi vuonna 2016. Väitöskirja ”Urakkasopimuksen muutokset” käsittelee lisä- ja muutostöihin sekä urakka-ajan pidentämiseen liittyviä kysymyksiä erityisesti Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen YSE 1998:n yhteydessä. Ryynänen konsultoi rakennusliikkeitä, suunnittelutoimistoja sekä yksityisiä että julkisia rakennuttajia rakennushankkeiden eri vaiheissa. Ryynänen toimii asiamiehenä ja välimiehenä rakentamiseen liittyvissä oikeudenkäynneissä.

Vastaava lakimies, Karri Kivioja, Talonrakennusteollisuus ry
Karri Kivioja toimii Talonrakennusteollisuus ry:ssä sopimusjuridiikasta vastaavana lakimiehenä. Työssään hän vastaa muun muassa YSE 1998 -ehtoihin liittyvistä tulkinnoista sekä uusien toteutusmuotojen sopimuksellisesta kehittämisestä. Kivioja toimii esimerkiksi Rakennustietosäätiön allianssisopimuksia, elinkaarisopimuksia ja PPP-sopimuksia laativissa toimikunnissa. Aiemmalla työurallaan Kivioja on toiminut asianajajana urakkariitoihin ja muuhun rakennusalan juridiikkaan erikoistuen.

08:45 Webinaariympäristö aukeaa

09:00 Tervetuloa webinaariin!

09:05 Minkälaisia tulkinnallisia ongelmia YSE 1998 -ehtoihin liittyy, ja miten ne ratkotaan?
AA, OTT Juha Ryynänen, Asianajotoimisto Juha Ryynänen Oy

10:00 Käytännön esimerkkejä YSE 1998 -ehtojen tulkinnasta
Vastaava lakimies, Karri Kivioja, Talonrakennusteollisuus ry

11:00 Webinaari päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina

maanantai 11.11.2019

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ: 28.10.2019