Saavutettavuus digipalveluissa (90 min)
Uusi webinaarikoulutus!
Ratekoulutus-WebAkatemia järjestää nyt koulutuksen:

Saavutettavuus digipalveluissa (90 min)

17.03.2022, Webinaari , Webinaari 21 joulukuun, 2021 Sampo Korppoo

Asiakaspalvelu , Digitalisaatio ja uudet teknologiat , Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia , Viestintä

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• - "Kerroin juuri esimiehelleni, että olipa innostava kouluttaja ja vielä tiedonhallinnasta."

• - "Olettepa löytäneet erinomaisen kouluttajan."

• - "Kouluttaja on taitava."

Paranna digitaalisten palvelujen laatua – saavutettavuus on asiakaspalvelua

Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on varmistaa, että kaikki käyttäjät voivat käyttää julkisia verkko- ja mobiilipalveluja riippumatta henkilökohtaisista toimintarajoitteistaan (esim. näkö, kuulo, motoriset taidot).

Euroopan unionin direktiivi ja sitä seurannut laki digipalveluiden tarjoamisesta tuli voimaan ja koskee mm. julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuutta. Lain mukaan julkisten verkkosivujen ja mobiilipalvelujen on oltava saavutettavia. Saavutettavuus koskee tietyiltä osin myös kolmatta sektoria sekä yksityistä sektoria.

Laki vaatii saavutettavuutta monessa tapauksessa, mutta haluammeko palvella asiakkaita tasavertaisesti?

Mitä saavutettavuus tarkoittaa web-sivuilla?
    Mitä uusi saavutettavuusdirektiivi ja digilaki muuttaa?
    Mitä lainsäädäntö määrää käytännössä ja ketä se koskee?
    Miksi se koskisi kolmatta sektoria?
    Mikä on saavutettavuuden merkitys yrityksen asiakaspalvelulle?
    Miten voit käytännössä parantaa digitaalisten palveluiden laatua?

EU-jäsenvaltioissa lainsäädäntöä sovelletaan myös esimerkiksi sähköyhtiöihin, liikenne- ja postipalveluihin, pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin. Kolmannella, yhteiskunnallisella sektorilla (mm. yhdistykset, osuuskunnat ja säätiöt) digisisältöjen on oltava saavutettavia silloin kun tulorahoituksesta yli 50 % tulee julkiselta puolelta.

Kenelle
    Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka osallistuvat organisaation viestintään, web-sivustojen suunnitteluun ja sisällöntuotantoon. Johdolle ja esimiehille, sisällöntuottajille ja IT-henkilöstölle.

Hyödyt
    – Saat käytännön tietoa, miten parannat digitaalisten palvelujen laatua
    – Saat työkaluja saavutettavuuden parantamiseen verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa
    – Saat vinkkejä yhdenvertaisuuden toteuttamiseen käytännössä

Kouluttaja

Jarkko Koivuniemi, teknologia- ja tietoasiantuntija
    Tieto- ja teknologia-asiantuntija Jarkko Koivuniemi on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut yrityksiä ja organisaatioita yli 20 vuotta eri aiheista eri tulokulmilla. Tällä hetkellä fokus on tiedonhallinnassa, liiketoiminnan kehittämisessä ja teknologiassa.

12:45 Yhteyksien tarkistus
    13:00 Tervetuloa webinaariin

Mitä tarkoittaa saavutettavuus digipalveluissa?
    – Mitä uusi saavutettavuusdirektiivi ja digilaki muuttaa?
    – Mitä saavutettavuusdirektiivi ei koske?
    – Miten digitaalisessa yhteiskunnassa toimitaan täysivertaisesti?
    – Minimitason vaatimukset ja tekniset vaatimukset verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudelle
    – Yhdenvertaisuuden periaate ja digitaalisten palveluiden laatu, mitä ne ovat käytännössä?
    – Digitaalisten palveluiden laadun parantaminen käytännössä

Energia- ja sähköyhtiöiden digipalvelut direktiivin näkökulmasta

Toimenpidesuosituksia

Aikataulut toteutukselle
    – Milloin pitää/piti olla valmista?

Organisaation verkkouudistus ja saavutettavuus hankintavaiheessa

Esimerkkejä:
    – Digitallenteet ja tekstitys
    – PDF-tiedosto ja saavutettavuus

Aikaa kysymyksille
    14:30 Webinaari päättyy

17.03.2022
    klo 13:00 – 14:30
    – voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin.

197 euroa / hlö + alv 24 %
    – sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinta:
    Samasta organisaatiosta kaksi tai useampia osallistujia: 177 euroa /hlö + alv 24 %

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.