Selkokielellä selkenee (90 min)
Suositun koulutuksen uusinta!
järjestää nyt koulutuksen:

Selkokielellä selkenee (90 min)

25.04.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 19 tammikuun, 2023 Sampo Korppoo

Asiakaspalvelu , Verkkokirjoittaminen , Viestintä

(4.7)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• - "Oikein hyvät ja selkeät materiaalit sekä sisällöt. Tuli paljon uutta asiaa."

• - "Hyvä koulutus, selkeä, osallistava, rauhallinen ja silti eteni tehokkaasti. Esitysmateriaali tuki hyvin eli helpotti seuraamista. Voin hyödyntää koulutusta oppituntien suunnittelussa, opettamisessa, huoltajatapaamisissa ja oppimateriaalin valmistamisessa."

• - "Sain hyviä vinkkejä selkokielisen materiaalin tekoon (lähinnä maahanmuuttajia ajatellen, joita kohtaan työssäni) sekä selkokielistä kommunikointia varten."

• - "Puheterapeutin työssä tarvitsee selkokielen osaamista. Selkeä ja ytimekäs koulutus."

• - "Olen tyytyväinen kurssin antiin. Lyhyessä ajassa tuli napakasti asiat."

• - "Muistutti hyvin, miksi tekstin on oltava selkeää. Meitä on moneksi."

• - "Itselleni tekstin asettelun ohje oli hyödyllisin, koska joudun työssäni käyttämään selkosuomea. Ymmärrän nyt paremmin, mitä täytyy omista teksteistä karsia tai miten niitä kannattaa muokata."

• - "Selkeä perehdytys aiheeseen. Sopii kaikille opetustyössä oleville oppimateriaalin valmistamiseen, opettamiseen, huoltajien kanssa kommunikointiin."

Opi kirjoittamaan selkotekstiä, jota selkolukijan on helppo lukea ja ymmärtää.

Selkokielellä selkenee -koulutuksessa opit myös kohtaamaan selkopuhujan ja tukemaan vuorovaikutusta puhetilanteessa.

Suomessa jopa 750.000 ihmistä tarvitsee arjessaan selkokieltä (Selkokeskus, 2019). Heille selkokieli mahdollistaa opiskelun, työssäkäynnin, yhteiskuntaan integroitumisen sekä omista asioistaan huolehtimisen. On tärkeää, että selkokielen osaaminen laajenee yhteiskunnassamme, sillä selkokieli on avain tietoon.

Hyödyt

– Kun kirjoitat selkokieltä,
    1. lukijat jaksavat lukea tekstisi loppuun ja osaavat toimia toivomallasi tavalla
    2. kaikki lukijat saavat tiedon samanlaisena, sillä selkokieltä on helpompi ymmärtää kuin yleiskieltä
    3. tieto jää parhaiten lukijan mieleen ja vaikuttaa
    4. vahvistat lukijassa osallisuuden tunnetta, sillä selkoteksti on lukijalähtöistä tekstiä
    5. säästät työaikaasi, kun ihmiset eivät väärinymmärrysten vuoksi toistuvasti kuormita sinua sähköposteilla tai puhelinsoitoilla
    6. käyttäjien näkökulmasta asiakaspalvelu paranee

– Kun puhut selkokieltä,
    1. selkopuhujan on helppo olla kanssasi puhetilanteessa
    2. osaat tukea selkopuhujaa ja siten vuorovaikutus paranee
    3. selkopuhuja osaa toimia toivomallasi tavalla.

Kenelle Selkokielellä selkenee -koulutus sopii?
    – Sisällöntuottajille
    – Kaikille työssään kirjoittaville, joiden tekstien lukijat hyötyvät selkokielestä
    – Kaikille, jotka kohtaavat työssään selkokielen puhujia

Kouluttaja

Selkokielen asiantuntija, FM Sanna-Leena Knuuttila, Selkokielellä selkenee -kouluttaja
    Sanna-Leena Knuuttila
    FM, selkokielen asiantuntija, kouluttaja, kirjailija

Palautetta aikaisemmista koulutuksista:
    – ”Oikein hyvät ja selkeät materiaalit sekä sisällöt. Tuli paljon uutta asiaa.”
    – ”Hyvä koulutus, selkeä, osallistava, rauhallinen ja silti eteni tehokkaasti. Esitysmateriaali tuki hyvin eli helpotti seuraamista. Voin hyödyntää koulutusta oppituntien suunnittelussa, opettamisessa, huoltajatapaamisissa ja oppimateriaalin valmistamisessa.”
    – ”Sain hyviä vinkkejä selkokielisen materiaalin tekoon (lähinnä maahanmuuttajia ajatellen, joita kohtaan työssäni) sekä selkokielistä kommunikointia varten.”
    – ”Puheterapeutin työssä tarvitsee selkokielen osaamista. Selkeä ja ytimekäs koulutus.”
    – ”Olen tyytyväinen kurssin antiin. Lyhyessä ajassa tuli napakasti asiat.”
    – ”Muistutti hyvin, miksi tekstin on oltava selkeää. Meitä on moneksi.”
    – ”Itselleni tekstin asettelun ohje oli hyödyllisin, koska joudun työssäni käyttämään selkosuomea. Ymmärrän nyt paremmin, mitä täytyy omista teksteistä karsia tai miten niitä kannattaa muokata.”
    – ”Selkeä perehdytys aiheeseen. Sopii kaikille opetustyössä oleville oppimateriaalin valmistamiseen, opettamiseen, huoltajien kanssa kommunikointiin.”
    – ”Koulutus oli hyödyllinen. Päivittäin olen tekemisissä selkokielen kanssa. Minulla oli jo ennaltakin paljon tietoa selkokielestä, mutta kertaus ei ole pahasta ja sain myös uutta tietoa ja pystyn nyt muokkaamaan omia tekstejäni/tehtäviä sopivammaksi.”
    – ”Tästä koulutuksesta voisi olla hyötyä opettajille, jotka kohtaavat työssään S2-oppilaita tai ovat heidän kanssaan muuten tekemisissä.”

9.45 Ilmoittautuminen ja yhteyksien tarkistus
    10.00 Aloitus

Mitä on selkokieli?

Ketkä hyötyvät selkokielestä?

Selkokirjoittamisen periaatteet
    – Lukija
    – Tekstin rakenne
    – Sanasto
    – Kielen rakenteet

Selkopuheen keinot

Yhteenveto

11.30 Koulutus päättyy

Verkkovalmennus toteutetaan Zoomilla. Lähetämme sähköpostiisi osallistumisinfoa ennen koulutusta.

tiistai 25.04.2023 klo 10.00 – 11.30

227 euroa /hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy sähköinen koulutusmateriaali.

Ryhmäetuhinta:
    197 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
    177 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia

Jos osallistuminen peruutetaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.